Etusivu Memmas Knossos Yhteydenotto Kreetalainen ruokavalio - herkutellen terveenä Uusia vinkkejä oliiviöljyn käyttöön Kreetalaisia reseptejä Neitsytöljy ja muut oliiviöljyt Memmas Knossos Kreetalainen ruokavalio - herkutellen terveenä Uusia vinkkejä oliiviöljyn käyttöön Kreetalaisia reseptejä Etusivu Oliiviöljyn käyttö Neitsytöljy ja muut oliiviöljyt Yhteydenotto Kreetalainen ruokavalio - herkutellen terveenä Uusia vinkkejä oliiviöljyn käyttöön Kreetalaisia reseptejä Etusivu Neitsytöljy ja muut oliiviöljyt




Oliiviöljy ja kreetalainen keittiö

Kreetalla on vuosisatojen aikana kehittynyt aivan oma ruoanlaittokulttuurinsa,
joka poikkeaa paljon muista Välimeren ja lähialueidenkin tavoista. Kreetalaiset, tottuneina neitsytöljynsä erinomaisen korkeaan laatuun, käyttävät sitä kaikkeen ruoanvalmistukseen tavalla, joka on olennainen osa heidän ruokavalionsa terveellisyyttä ja painottavat vihannesten ja hedelmien osuutta. Hyvä, sekoittamaton neitsytöljy tekee huippukokkeja vähemmilläkin taidoilla!

Kun muualla parhainta oliiviöljyä käytetään ainoastaan salaateissa ja kylmissä ruuissa,
käyttävät kreetalaiset sitä myös paistamiseen ja friteeraamiseen, leipomiseen, säilömiseen ja tietenkin tunnettuihin, joka päivä valmistettaviin lämpimiin vihannesruokiin (ks. esim. jahní). Juuri niiden onnistumisessa hyvä vihreä oliiviöljy on välttämätön. Vihannesten maku korostuu oliiviöljyn ansiosta ja hyvä neitsytöljy antaa vielä lisäaromia ruokaan. Lisäksi heille on itsestään selvää, että neitsytöljy on voiteluaine vailla vertaa monen tarkoitukseen.

Paistaminen ja friteeraus

Kreetalainen oliiviöljy sopii erityisesti paistamiseen, sillä se sietää hyvin korkeita lämpötiloja ja sen voi kuumentaa 12-14 kertaa savuamislämpötilaan (180 C) ), kun siemenöljyä voi kuumentaa vain kerran tai pari. Tällöinkin oliiviöljyn karsinogeeninen määrä on vähäisempi kuin pari kertaa kuumennetun siemenöljyn. Lisäksi on huomattu, että D5-avenasterol, on erityisen aktiivinen antioksidantti korkeissa lämpötiloissa. Sitä on erityisen paljon oliiviöljyssä, enemmän kuin muissa ruokaöljyissä. Lämmitettäessä oliiviöljy laajenee, joten sitä myös kuluu vähemmän.

Neitsyt oliiviöljyn korkein kriittinen lämpötila on n. 180 C (friteerauslämpötila on kuitenkin 160 C), palmuöljyn 240 C ja maapähkinäöljyn 220 C . Tavallinen oliiviöljy sietää 210 C.


Pullat hyvin uunissa

Kreetalainen oliiviöljy lempeän makuisena sopii myös erinomaisesti leipomiseen, mitä ei suinkaan voi sanoa kaikista Välimeren alueen oliiviöljyistä. Kreetalaiset lisäävät neitsytöljyä jopa pullataikinaan eikä se todellakaan huononna makua! Kaikki piiraat leivotaan oliiviöljyyn, sitä lisätään tietenkin leipätaikinaan, lämmin leipä myös voidellaan oliiviöljyllä ja sillä leivotaan myös lukematon määrä makeita kakkuja!

1) Kun vaihdat voi-reseptin oliiviöljyksi, voit vähentää rasvan määrää 25-35 %.
Jos leipomukseen tarvitaan 300 g voita, korvaat sen kahdella desillä oliiviöljyä.
2) Kreetalaisessa oliiviöljyssä on erityisen paljon tokoferoleja, jotka toimivat
nostatusaineena. Ne takaavat leivonnaiselle hyvän rakenteen ja kauniin ulkokuoren.
3) Lisäksi oliiviöljy säilyttää leivonnaisen pidempään kuin voilla leivottu, sillä oliiviöljy ei härskiydy.

MEMMAS KNOSSOS - Oliiviöljyn käyttö





Oliiviöljy hapettuu hitaasti eli säilyy pitkään neitseellisenä

Kaikki öljyt ja rasvat sisältävät yhtä paljon kaloreita, 9 kaloria grammassa, mutta niiden käyttäytyminen ruoansulatusprosessissa on erilainen. Oliiviöljy sulaa yhtä hyvin kuin äidinmaito, lähes täydellisesti.

Oliiviöljyn sisältämistä yli 640 erilaisesta aineesta tunnetaan vasta vain osa. Tutkijat ovat yksimielisiä siitä, että oliiviöljy sisältää lukemattomia elimistölle hyvin hyödyllisiä yhdisteitä.

Oliiviöljyn biologinen ja terapeuttinen arvo on sen kemiallisessa rakenteessa. Ensimmäinen näkökulma on sen triglyseridikompositio, siis rasvahappojen rakenne. Oliiviöljyssä on enimmäkseen kertatyydyttämättömiä rasvahappoja, pääasiassa oliivihappoja kun taas eläinrasvat ovat pääosin tyydyttyneitä rasvoja ja siemenöljyt ovat monityydyttämättömiä.

Eläinrasvat, vaikka niissä on alhainen saturaatiopiste, hapettuvat itsekseen, koska niissä ei käytännössä ole lainkaan antioksidantteja. Siemenöljyt, vaikka ne sisältävätkin runsaasti antioksidantteja, hapettuvat myös itsekseen, koska ne ovat hyvin tyydyttämättömiä. Oliiviöljy sitä vastoin on hyvin stabiili koska se on kertatyydyttämätön.

Toiseksi, oliiviöljyn hyöty on sen hivenaineissa. Näistä tärkeimpiä ovat tokoferolit, esim. alfa-tokoferoli, joka on E-vitamiini ja karoteeni, joka on esivitamiini-A sekä polyfenolit. Nämä kaikki toimivat antioksidantteina ja niitä on erityisesti sekoittamattomissa neitsytöljyissä, joita ei ole raffinoitu. Raffinointi tuhoaa nämä aineet.

Hapettuminen alkaa syntymästä. Vanheneminen on hapettumista.
Oliiviöljy estää hapettumista, myös sinun!



Makua Foods Oy
- Kivipyykintie 10, 01260 Vantaa FINLAND, Puh: 09 - 43 19 00 60, E-mail: info@makuafoods.fi