fbpx

Oliiviöljy osaksi kokonaisvaltaista hyvinvointia

oliiviöljy terveyteen

Oliiviöljyä on jo vuosisatoja käytetty Välimeren maissa oleellisena osana ruokavaliota, ja sen terveydelliset hyödyt on alettu myös muualla maailmassa tunnustaa. Oliiviöljyn terveyshyötyjä on alettu myös tutkia tarkemmin ja sen vaikutuksille ihmisen hyvinvointiin on löydetty myös tieteellistä pohjaa.

Antioksidantit ehkäisevät suomalaisten kansansairauksia

Sydän- ja verisuonisairaudet kuten sepelvaltimotauti, sydämen vajaatoiminta ja aivoverenkiertohäiriöt ovat yleisimpiä kuolemaan johtavia sairauksia Suomessa. Vaikka niiden aiheuttama kuolleisuus on laskenut 70-luvulta lähtien merkittävästi, on sydän- ja verisuonitautien aiheuttama kuolleisuus työikäisistä edelleen lähes puolet. Välimeren maissa, missä oliiviöljyt, kasvikset, pähkinät, hedelmät ja kalat ovat merkittävä osa ruokavaliota, on havaittu merkittävästi vähemmän sydän- ja verisuoniperäisiä sairauksia ja niistä johtuvia kuolemia. Tämä selittyy ainakin osittain oliiviöljyjen antioksidanteilla, kuten oleosiineilla, millä on tutkittua tehoa verisuonien kalkkeutumisen ja veritulppien ehkäisyssä. Antioksidantit tervehdyttävät suonia sisältä päin, mikä helpottaa veren virtausta ja näin myös ehkäisee korkeaa verenpainetta. Lisäksi kakkostyypin diabeteksen riski on öljyä säännöllisesti nauttivilla jopa 50% alhaisempi.

Oliiviöljy sisältää myös oleiinihappoa joka vahvistaa kehon puolustusjärjestelmää eri taudinaiheuttajia vastaan, mikä osaltaan ehkäisee syöpään sairastumisen riskiä.

Vaikutus myös kauneuden hoidossa

Oliiviöljyn käytöllä niin ravinnon kautta nautittuna, kuin ulkoisestikin käytettynä on tutkittua teho myös ulkoiseen hyvinvointiin. Se ehkäisee ihon ikääntymistä sekä ravitsee hiuksia ja ihoa tehokkaasti. Oliiviöljyä voidaan käyttää myös kynsinauhojen öljyämiseen sekä kuivien kantapäiden hoitoon. Hiuksiin oliiviöljy tuo kiiltoa ja tuuheutta.

Miten tuoda oliiviöljy omaan ruokavalioon?

Vaikka oliiviöljyn soveltumisesta paistamiseen kiistellään sen rypsiöljyä alhaisemman savuamispisteen vuoksi, käytetään sitä tähän tarkoitukseen Välimeren maissa. Voin tai margariinin korvaaminen paistamisessa on helppo ensiaskel oliiviöljyn käyttöön. Samoin myös leivonnassa voidaan öljyä käyttää terveellisempänä vaihtoehtona voin sijasta.

Extra-neitsytoliiviöljy on erinomainen ja terveellinen vaihtoehto salaatinkastikkeeksi nostamaan ja rikastamaan salaatin eri kasvisten aromeja.

Oliiviöljyä voidaan myös nauttia sellaisenaan ruokalusikallinen päivässä! Kannattaa muistaa, että oliiviöljyjä on kuitenkin todella montaa eri laatua, eikä kaikki oliiviöljyt välttämättä edes sisällä oliiveja. Usein mitä enemmän pullossa kerrotaan oliivien alkuperästä ja valmistusmetodeista, voidaan varmistua sen laadusta.

Valitsemalla kaupan öljyhyllystä Memmas Knossos Extra-neitsytoliiviöljyn, voit olla varma oliiviöljyn laadusta!

 

Jaa tämä artikkeli

Katso myös