fbpx

Tyydyttyneet ja tyydyttymättömät rasvahapot

 

Rasva on yksi tärkeistä energianlähteistä ihmiselle. Rasvoja on kuitenkin useita erilaisia ja ne koostuvat erilaisista rasvahapoista, jonka myötä niiden tehtävät ja vaikutukset elimistössä ovat erilaisia.

Erilaiset rasvahapot

Jokaisessa rasvamolekyylissä on kolme rasvahappoa, ja mikäli kaikki sidokset ovat yksinkertaisia, on kyseessä tyydyttynyt rasvahappo. Jos rasvahapon hiiliatomien välillä on tyydyttymättömiä kaksoissidoksia, on kyseessä tyydyttymätön rasvahappo. Kaksoissidosten määrä määrittelee, onko kyseessä kertatyydyttymätön vai monityydyttymätön rasvahappo.

Rasvahappojen tehtävät elimistössä vaihtelevat, ja ne kerääntyvät eri paikkoihin. Monityydyttämättömät rasvat kertyvät esimerkiksi solukalvoihin, kun taas kertatyydyttymättömät rasvat kertyvät niin sanottuun varastorasvaan ja tyydyttyneet rasvahapot käytetään elimistön energiaksi.

Extra-neitsytoliiviöljyn sisältämät rasvahapot

Extra-neitsytoliiviöljy sisältää runsaasti kertatyydyttymättömiä rasvahappoja. Verrattuna tyydyttyneisiin rasvahappoihin, joita saa runsaasti esimerkiksi maito- ja liharasvasta, tyydyttymättömissä rasvahapoissa ei ole lainkaan veren kolesterolipitoisuutta nostavaa vaikutusta, päinvastoin. Tyydyttyneiden rasvojen vaihtaminen tyydyttymättömiin rasvoihin vähentää riskiä sairastua esimerkiksi sepelvaltimotautiin. Extra-neitsytoliiviöljystä saadaan myös tyydyttymättömien rasvahappojen lisäksi sellaisia terveyttä edistäviä ainesosia, mitä ei muualta saa.

On syytä muistaa, että kaikki kasviöljyt ovat terveyttä edistäviä ja jokin kasviöljy olisi syytä ottaa käyttöön päivittäisessä ruokavaliossa!

 

 

Jaa tämä artikkeli

Katso myös